Σάββατο, 11 Σεπτεμβρίου 2010

Η διάσωση του "Magellan Star"



Την Τετάρτη το πρωί λήφθηκε σήμα από ένα, γερμανικών συμφερόντων,  εμπορικό πλοίο, το "Magellan Star"  με σημαία της Αντίγκουα, ότι έπεσε θύμα Σομαλών ανταρτών, στον κόλπο του Άντεν,  85 μίλια στ' ανοικτά των σομαλικών ακτών.

Η επιχείρηση για την διάσωσή του, ανατέθηκε στην 2η διμοιρία του Λόχου Αναγνωρίσεως του 1ου Τάγματος Αναγνωρίσεως. Η διμοιρία αυτή έχει διατεθεί στην 15η Εκστρατευτική Μονάδα Πεζοναυτών,(15th Marine Expeditionary Unit, MEU)  που βρίσκεται επάνω στο δεξαμενόπλοιο Dubuque, του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού. Το πλοίο έπλεε κοντά στην περιοχή, με προορισμό την Ιορδανία  για  συμμετοχή σε άσκηση και αποφασίσθηκε η χρησιμοποίηση της διμοιρίας, σαν η προσφορώτερη λύση για την αντιμετώπιση της έκρυθμης κατάστασης. Η καταδρομική επιχείρηση γνωστή ως προς την τεχνική της, με την σύντμηση  VBSS (visit-board-search-seize) πέτυχε αναίμακτα και αποτελεί πλέον μία ακόμη  επιτυχία των Aμερικανών Πεζοναυτών. Ας δούμε όμως πως εξελίχθηκε.



Το πλήρωμα του πλοίου, Γερμανοί, Ρώσοι, Ουκρανοί, Πολωνοί και Φιλιππινέζοι, συνολικά 11 άτομα, μόλις αντιλήφθηκαν την παρουσία των πειρατών, οπλισμένων με  τυφέκια Καλάσνικοφ των 7,62 χιλ. έσπευσαν να σβήσουν, να μπλοκάρουν τις μηχανές του πλοίου και να κρυφτούν με ασφάλεια σε ένα ειδικό διαμέρισμα του πλοίου, όπου μπορούσαν να έχουν δορυφορική επικοινωνία.

Έτσι οι πειρατές ανέβηκαν σε ένα ακυβέρνητο στην ουσία πλοίο και δεν ήξεραν πως να αντιδράσουν αφού δεν βρήκαν το πλήρωμα. Τελικά επάνω στη γέφυρα, στο χώρο του πιλοτηρίου, βρήκαν  και πάτησαν ένα κουμπί έκτακτης ανάγκης, το οποίο τους συνέδεσε άμεσα με την εταιρία , και ζήτησαν να μάθουν που είναι το πλήρωμα, ενώ έστειλαν την προειδοποίηση ότι θα ζητήσουν λύτρα. Κωμικοτραγική η στιγμή, με την εταιρία ν' απαντά, ότι το πλήρωμα είναι "σε άδεια" για να κερδίσει χρόνο. Οι πειρατές ξέσπασαν στο πλοίο και άρχισαν να καταστρέφουν ό,τι έβρισκαν επάνω, αφού δεν μπορούσαν να εντοπίσουν το πλήρωμα. Μόλις αντιλήφθηκαν πολεμικό πλοίο κοντά, άρχισαν να δείχνουν απειλητικά τα Καλάσνικοφ που κουβαλούσαν.

Το σήμα κινδύνου το έλαβε πρώτο, ένα τουρκικό πολεμικό, η φρεγάτα Gokceada που ανήκει  προς το παρόν,στη μικτή-διακλαδική  δύναμη επιχειρήσεων 151, η οποία βρίσκεται στην περιοχή για την προστασία των γραμμών επικοινωνιών και την καταπολέμηση της πειρατείας. Μέχρι το μεσημέρι  της Τετάρτης 8 Σεπτ. 2010, μέσω του 5ου αμερικανικού Στόλου που έχει βάση στο Μπαχρέϊν, ειδοποιήθηκε η Ουάσινγκτον, και θεωρήθηκε σαν πιο εφικτή λύση η χρησιμοποίηση της διμοιρίας αναγνωρίσεως των Πεζοναυτών, που ήταν επιβιβασμένη στο Dubuque. Έτσι και έγινε.




Η παραπάνω διμοιρία αναγνωρίσεως, δεν ανήκει στη Διοίκηση ειδικών επιχειρήσεων των Πεζοναυτών (Marines Special Operations Command MARSOC), που έχει διατεθεί στις αμερικανικές ειδικές δυνάμεις. Ανήκει σε ένα από τα τρία τάγματα αναγνωρίσεως, εντεταγμένα στη Δύναμη Πεζοναυτών και τα οποία  εκτελούν αμφίβιες και χερσαίες αναγνωρίσεις εντός της περιοχής ευθύνης της εκάστοτε αποβατικής δύναμης που συγκροτείται, για συγκεκριμένο σκοπό ή ακόμη διεισδύουν ανάλογα με την κατάσταση,  σε αποστάσεις που καλύπτουν την περιοχή ενδιαφέροντος του Διοικητού της Αμφίβιας Δύναμης Επιχειρήσεων (ΔΑΔΕ). Αυτού του τύπου οι μονάδες αναγνωρίσεως, που περιέχουν και τμήματα ελευθέρων σκοπευτών, είναι γνωστές στους πεζοναύτες, με την ονομασία "Marine Division Recon".




Οι διμοιρίες αναγνωρίσεως, ανήκουν στον 4ο λόχο (λόχο αναγνωρίσεως) κάθε τάγματος και υποκαθιστούν τους Force Recon για εκτέλεση αναγνωρίσεων σε βάθος της εχθρικής τοποθεσίας. Γι' αυτό και ονομάζονται  "Deep Reconnaisance Platoons DRPs). Οι Force Recon από το 2006 και μετά, υπάγονται στην Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων Πεζοναυτών, για την οποία θα μιλήσουμε σε άλλο άρθρο. Η εκπαίδευσή  των DRPs, είναι παρόμοια με αυτή των Force Recon, αλλά δεν εκπαιδεύονται σε διεισδύσεις από τον αέρα με χρήση αλεξίπτωτου. Έχουν όμως δυνατότητες εκτέλεσης, σε περιορισμένη έκταση, αμέσων επιθετικών ενεργειών, μεταξύ των οποίων είναι και η κατάληψη ή η ανακατάληψη πλοίου.

Κατά την ανάπτυξη των Εκστρατευτικών Μονάδων Πεζοναυτών (MEU), που στην ουσία είναι τακτικά συγκροτήματα με μικτές χερσαίες και αεροπορικές δυνάμεις,  τα τάγματα αναγνωρίσεως διαθέτουν υπό επιχειρησιακό έλεγχο, μία διμοιρία αναγνωρίσεως. Στην προκειμένη περίπτωση, το 1ο τάγμα αναγνωρίσεως, διαθέτει μία διμοιρία στην 15η MEU.

Η σύνθεση μίας διμοιρίας περιλαμβάνει:
  1. Στοιχείο διοικήσεως
  •   Διμοιρίτης
  •   Βοηθός Διμοιρίτου
  •   Διαβιβαστής
  •   Νοσοκόμος
  • Χειριστής ειδικών υλικών ( Παρατήρησης-Επιτήρησης)
     2. Τρεις ομάδες  Αναγνώρισης με σύνθεση
  • Ομαδάρχης
  • Βοηθός ομαδάρχη
  • Διαβιβαστής
  • Βοηθός διαβιβαστής
  • Παρατηρητής-Καταδείκτης στόχων
  • Ανιχνευτής
Οι αποστολές τους περιλαμβάνουν:
  • Χερσαία - αμφίβια αναγνώριση και επιτήρηση
  • Υδρογραφική αναγνώριση ακτών (επιφανείας και υποβρυχίως)
  • Αναγνώριση - εξασφάλιση - ενεργοποίηση ζωνών προσγειώσεως και ρίψεως προσωπικού και εφοδίων και προχείρων αεροδιαδρόμων για προσγείωση  μεταφορικών αεροσκαφών
  • Ειδικές αναγνωρίσεις μηχανικού, με διάθεση ειδικού, τεχνικού προσωπικού
  • Διείσδυση σε εχθρικό περιβάλλον με όλα τα μέσα, από ξηρά, θάλασσα και αέρα.
  • Εκτέλεση αντί-αναγνώρισης ( εντοπισμός εχθρικών τμημάτων αναγνώρισης)
  • Κατάδειξη στόχων με ειδικό σύστημα LASER για προσβολή τους από κατευθυνόμενα βλήματα
  • Αναγνώριση προσβληθέντων στόχων, για εκτίμηση ζημιών.
  • Έρευνα-Διάσωση φίλιου προσωπικού
  • Περιωρισμένης έκτασης καταδρομικές ενέργειες
Η εκπαίδευσή τους είναι ανάλογη των αποστολών που αναλαμβάνουν.




Επανερχόμενοι στην επιχείρηση διάσωσης του πλοίου, αποφασίσθηκε, με το  πρώτο φως της Πέμπτης, η καταδρομική ενέργεια των πεζοναυτών στο πλοίο. Ήταν μία συντονισμένη επιχείρηση που συμμετείχαν ελεύθεροι σκοπευτές της MEU, από το πλοίο για να καλύπτουν την κίνηση της διμοιρίας, καθώς και ελικόπτερα για υποστήριξη αν απαιτηθεί και επιτήρηση των κινήσεων των ανταρτών.




Η γρήγορη επιβίβαση και η ισχύς πυρός που παρουσίασαν οι πεζοναύτες, φόβισε τους... "πειρατές  της δεκάρας",  δεν είχαν από που να πιαστούν, αφού δεν είχαν συλλάβει το πλήρωμα του πλοίου. Ήταν τόσο φοβισμένοι, που μόλις αντίκρυσαν τους πάνοπλους και πολυαριθμότερους Αμερικανούς Πεζοναύτες, σήκωσαν τα χέρια ψηλά και αμαχητί παραδόθηκαν. Ήταν 9 άτομα ηλικίας μεταξύ 20 έως 30 ετών, μερικοί ξυπόλητοι, και όπως φαίνεται καθόλου προετοιμασμένοι για μάχη. Ένας απ΄αυτούς, όπως αναφέρθηκε, κυριολεκτικά...χέστηκε επάνω του. Μετά τη σύλληψή τους θα προωθηθούν σε φυλακή στις Σεϋχέλλες  μέχρι να δικαστούν αφού στη χώρα τους έχει αποδειχθεί ότι μετά από κάποιο χρονικό διάστημα αφήνονται ελεύθεροι. Ένα ακόμη παράδοξο της εποχής μας, που έχει ερμηνεία. "Αφήνουν χρήμα" αυτού του είδους οι συναλλαγές!



Στη συνέχεια έγινε έρευνα για το πλήρωμα το οποίο στην αρχή δεν ήθελε να εμφανισθεί, φοβούμενο την παραπλάνηση εκ μέρους των πειρατών. Δεν είχαν επαφή με τον έξω κόσμο για 24 περίπου ώρες, γιατί το διαμέρισμα ασφαλείας που είχαν κρυφτεί ήταν κοντά στο μηχανοστάσιο, στο κάτω κατάστρωμα και δεν ήξεραν τι είχε συμβεί.

Όλα έληξαν με απόλυτη επιτυχία. Ήταν πολύ καλή η σκέψη του πληρώματος να ενεργήσει με αυτό τον τρόπο και ίσως θα πρέπει να υιοθετήσουν αυτόν τον τρόπο ή παρόμοιο, στον χώρο του εμπορικού ναυτικού, για την αντιμετώπιση της πειρατείας.

Οι Αμερικανοί Πεζοναύτες πάντως, όσο διαρκεί ο πόλεμος στο Αφγανιστάν, στον οποίο έχει εμπλακεί το σύνολο της MARSOC και μετά από αυτή την επιτυχία της διμοιριας αναγνωρίσεως, σκέπτονται να αξιοποιήσουν αυτού του είδους τα τμήματα και σε τέτοιο ρόλο, στα πλαίσια των ναυτικών επιχειρήσεων αντιμετώπισης της πειρατείας ή της τρομοκρατίας. Πολλά θέλουν οι Πεζοναύτες!!

Δείτε και ένα μικρό βίντεο που τράβηξε ένας Πεζοναύτης κατά την διάρκεια της επιχείρησης.

Σας χαιρετώ καταδρομικά,

      Ανιχνευτής

Πηγή: Navy times
          Telegraph uk
          Washington post




                      

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιό σας, στα πλαίσια της ευγένειας και της ευπρέπειας.