Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2020

Επιχείρηση "Market Garden"



Στις 17 Σεπτεμβρίου  1944, ξεκίνησε η επιχείρηση «Market Garden» των Συμμάχων. Στόχος ήταν, με τη ρίψη χιλιάδων Αμερικάνων, Πολωνών και Άγγλων αλεξιπτωτιστών πίσω από τις γραμμές των Γερμανών στην Ολλανδία, να καταληφθούν γέφυρες-κλειδιά που θα οδηγούσαν στη Γερμανία και τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Βομβαρδιστικά της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας και των ΗΠΑ είχαν προετοιμάσει το έδαφος πλήττοντας αεροδρόμια και στρατώνες. 


Γερμανοί στρατιώτες, κατά την κατάληψη θέσεων μάχης


Το μεσημέρι της 17ης Σεπτεμβρίου χιλιάδες αλεξιπτωτιστές πλήρως εξοπλισμένοι έπεσαν από περισσότερα από 1.00 αεροσκάφη στο δέλτα του Ρήνου. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές επιχειρήσεις που πραγματοποιήθηκαν ποτέ, αλλά και η πρώτη σημαντική επιχείρηση της συμμαχικής αεροπορίας. 


Βρετανοί αλεξιπτωτιστές του 1ου Τάγματος, καλύπτονται σε κρατήρα που δημιουργήθηκε από προηγούμενο βομβαρδισμό


To γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων ανακοίνωσε την εισβολή αναφέροντας ότι οι γερμανικές δυνάμεις ήδη αντεπιτίθενται. «Ισχυρές συμμαχικές αεροπορικές δυνάμεις προστατευόμενες από μία τεράστια ‘ομπρέλα’ προσγειώθηκαν σήμερα το μεσημέρι δυτικά από τα γερμανο-ολλανδικά σύνορα, στη βόρεια όχθη του Ρήνου. Οι αλεξιπτωτιστές ακολουθήθηκαν από χιλιάδες ανεμόπτερα. Οι γερμανικές δυνάμεις έχουν ήδη αφανίσει μεγάλο μέρος της συμμαχικής στρατιωτικής δύναμης», μετέδωσε το πρακτορείο. Αρχικά η επιχείρηση ήταν επιτυχής και πολλές γέφυρες καταλήφθηκαν. 


Αμερικανοί αλεξιπτωτιστές της 101 Α/Β Μεραρχίας, εξετάζουν ένα κατεστραμένο μετά από πτώση, ανεμοπλάνο.


Ωστόσο, o σχεδιασμός δεν ήταν καλός. Η κατεδάφιση μιας γέφυρας καθυστέρησε την επιχείρηση και οι σύμμαχοι έχασαν το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού. Επίσης, οι γερμανικές δυνάμεις στην περιοχή ήταν περισσότερες από ότι αναμενόταν και σταδιακά μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου οι συμμαχικές δυνάμεις αναγκάστηκαν αν υποχωρήσουν. 

 Οι Σύμμαχοι δεν κατάφεραν να διασχίσουν τον Ρήνο με αρκετές δυνάμεις και ο Ρήνος παρέμεινε εμπόδιο μέχρι τον Μάρτιο του 1945. Η αποτυχία της επιχείρησης «Market Garden» έθεσε τέλος και στις προσδοκίες για λήξη του πολέμου το 1944.

Δείτε παρακάτω ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ γι' αυτή την μεγάλης κλίμακας αεραποβατική/αεροκίνητη, αλλά ανεπιτυχή επιχείρηση. Και αν θέλετε , μπορείτε να ξαναδείτε και την αντίστοιχη ταινία με τον Σον Κόνερυ και άλλους γνωστούς ηθοποιούς, ΕΔΩ

Ανιχνευτής








Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2020

Νυχτερινό Άλμα - Ένας Απών!

 



Γράφει ο Ανχης ε.α. Δημητρόπουλος Νικόλαος

- Φάση 1η: Προετοιμασία στη Μονάδα 

Λίγες φωνές, λίγα αστεία, εργώδης προετοιμασία. Να συμμαζέψεις τα υλικά σου, να φορέσεις τα σωστά άρβυλα, να είσαι έγκαιρα μαζί με τους άλλους στο χώρο αναχώρησης. Να πάρετε αναφορά, να είναι όλοι παρόντες, να φύγουν έγκαιρα. Ο καιρός είναι ΟΚ. Το άλμα θα γίνει. 

- Φάση 2η: Προετοιμασία στο αεροδρόμιο 

Λιγότερες φωνές, λιγότερα αστεία (συνήθως μόνο με τον κολλητό σου). Να Φορέσεις το αλεξίπτωτο, να προσαρμόσεις τον φόρτο, να δοκιμάσεις την ευκινησία σου, μιμούμενος στο έδαφος τις στάσεις που πιθανόν να πάρεις στον αέρα. Να τσεκάρεις το ζευγάρι σου, να σε τσεκάρει το ζευγάρι σου, να σε επιθεωρήσει ο αρχηγός ρίψεων, να γίνει μια τελευταία ενημέρωση του άλματος και της αποστολής από τον επικεφαλής. Όμως πρώτα το άλμα. Τότε θα απογειωθείς, τότε θα φτάσεις πάνω από τη ζώνη , με αυτή τη σειρά θα κάνεις έξοδο, όταν με το καλό προσγειωθείς, εκεί θα πας να βρεις και τους άλλους. Μη χαθείς, μην αργήσεις. Αν έχεις εμπλοκή στον αέρα, αυτά θα πρέπει να κάνεις, τα ξέρεις, τα έχεις εκπαιδευτεί , τα έχεις χιλιοκάνει και χιλιοακούσει. Προσοχή είναι βράδυ. Μη χαθείς. Να έχεις το νου σου στον αέρα και στο έδαφος, για σένα και για τους άλλους. Προσοχή, είναι βράδυ μη χαθείς κι αργήσεις. Προσοχή είναι βράδυ, μην μπερδευτείς απο τα φώτα στο έδαφος. Προσοχή είναι βράδυ, πάρε σωστή στάση στον αέρα, πάρε σωστή στάση για να ανοίξεις, η προσγείωση θα γίνει εκεί, μην μπερδευτείς, μην αργήσεις, μην χαθείς, είναι βράδυ. Το αεροσκάφος μουγκρίζει, επιβίβαση, χαμόγελα, το έχουμε χιλιοκάνει, θα το ξανακάνουμε. Είναι ωραία τρέλα αυτή που κάνουμε. Είναι ευτυχία που το κάνουμε παρέα, εμείς τα αδέρφια. Μόνο εμείς ξέρουμε γιατί το κάνουμε. Και ΑΞΙΖΕΙ. Τα καυσαέρια των κινητήρων, σου δίνουν μια κατραπακιά στο πρόσωπο, όπως πορεύεσαι για να επιβιβαστείς. Βαθιά ανάσα καμένης κηροζίνης. Η αδρεναλίνη σου σαλεύει. Πάμε. Ο καιρός είναι οκ. Το άλμα θα γίνει. 

Φάση 3η: Η πτήση 

Δεν είναι αναπαυτικά μέσα στο αεροπλάνο. Ποτέ δεν είναι. Έχει ζέστη και ζυγίζεις παραπάνω από μιάμιση φορά το βάρος σου. Αναπαυτικά γίνονται όμως όλα, επειδή το έχεις ξανακάνεις χίλιες φορές, με τα ίδια πρόσωπα που χαμογελάνε και σιωπούν και ξανά χαμογελάνε γύρω σου. Περίληψη του σεναρίου στο μυαλό σου. Έτσι θα βγω, αυτή τη στάση θα πάρω, αυτό κι εκείνο θα προσέξω, τότε θα τραβήξω, μη ξεχάσω το σλάιντερ, να μην μπερδευτώ με τα φώτα, να δω γύρω μου τα σιαλούμ, να πάρω διαδρομή, να πάρω γραμμή, τα φρένα, η προσγείωση κλπ. Να μην χαθώ, να μην αργήσω. Είναι βράδυ. Ο καιρός είναι οκ. Το άλμα θα γίνει. Η ράμπα ανοίγει! Χαμόγελα άγρια και φωνές από τον αρχηγό ρίψεως. "Σηκωθείτε". Δροσιά επιτέλους κι απίστευτος θόρυβος. Στέκεσαι λίγο πριν την ράμπα. Η αδρεναλίνη μυρίζει στον αέρα περισσότερο από την κηροζίνη. Δεν είσαι ήρεμος, είσαι ψυχρός. Το μυαλό κλείδωσε. "Φύγετε".  





Φάση 4η: Το Άλμα. 

Βουτάς στο κενό. Βουίζει ο αέρας στα αυτιά σου. Παίρνεις στάση, η αντίσταση του αέρα σε κάνει να νομίζεις ότι είσαι σταθερός στο ίδιο σημείο. Το κοντέρ όμως γράφει, ταχύτητα καθόδου πάνω 200 χιλιόμετρα την ώρα. Ελέγχεις γύρω και κάτω. Πολλά φώτα. Το μέρος το σωστό είναι το πιο σκοτεινό στο έδαφος. Εκεί είναι η ζώνη. Ελέγχεις στάση, ελέγχεις υψόμετρο. 8000 πόδια. Ελέγχεις στάση, ελέγχεις υψόμετρο 6000 πόδια. Βλέπεις σιαλουμ μπροστά σου μακριά. Είναι οι πριν από εσένα στον αέρα. Ελέγχεις υψόμετρο 5000...4500 πόδια...στάση κι άνοιγμα...σε φρενάρει το πιλοτάκι και σε τραβάει το αλεξίπτωτο...ξεφυσάς την ένταση, ελέγχεις...δεν ξεχνάς το σλάιντερ, πιάνεις τα φρένα..παίρνεις πορεία, βλέπεις μπροστά τα σιαλούμ των άλλων, τσεκάρεις γύρω σου και πάλι, πορεία, σιαλούμ, έλεγχος...., κατεβαίνεις! 300 πόδια! Παίρνεις γραμμή για προσγείωση..., μαυρίλα κάτω..., σέρνεις και το φόρτο σου κάτω από τα πόδια σου, 100 πόδια..., πρόσεχε...., 50 πόδια πρόσεχε...., 20 πόδια πρόσεχε, βαθιά ανάσα, μαλακά τα φρένα...., αιώρηση...., προσγείωση...., εκπνοή....! 

Φάση 5η: Ένας ΑΠΩΝ 

Μάζεψε τα όλα γρήγορα. Να κοιτάς και να ακούς γύρω σου. Ό,τι δεις κι ό,τι ακούσεις από τους άλλους. Μη τυχόν...., Συνέχισε! Σβέλτα! Ζαλώσου τα πάντα! Σβέλτα κι αθόρυβα! Κινήσου στο χώρο ανασυγκρότησης! Σβέλτα κι αθόρυβα! Βλέπε κι άκου γύρω σου. Τους άλλους....μη τυχόν...
Έφτασες... Ιδρώτας, ανακούφιση. Αποθέτεις το αλεξίπτωτο. Αναφέρεις, παίρνεις θέση και περιμένεις. 'Ολοι όσοι έχουν φτάσει, περιμένουν και τους υπόλοιπους.

 Ήρθε κι άλλος...
...κι άλλος...
...κι άλλος...

Αναμονή... Αναμονή... Αναμονή... Αναμονή.... Ανησυχία...!
 Ένας έχει αργήσει! Γίνονται αυτά το βράδυ! 
Αναμονή....Ο Κώστας έχει αργήσει...
Αναμονή...ο Κώστας ξέρει...
το έχουμε χιλιοκάνει...
Αναμονή... Σιωπή...!
O Κώστας είναι ΑΠΩΝ....! O Κόσμος είναι ΑΠΩΝ...!

Συνεχίζουμε...
Αύριο πάλι άλμα.


Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2020

Η Αμφίβια "Ζ" Μοίρα του Ειρηνικού

Καγιάκ των αυστραλιανών αμφίβιων καταδρομών κατά τον 2ο ΠΠ. (Πηγή)
Τέλη Σεπτεμβρίου του 1943, μία τολμηρή αμφίβια καταδρομή, έλαβε χώρα στο νότιο ημισφαίριο, από Αυστραλούς κομάντος. Προορισμός τους, το λιμάνι της Σιγκαπούρης, στόχος τους ο ελλιμενισμένος γιαπωνέζικος  αυτοκρατορικός στόλος, αποστολή τους η καταστροφή του! Κωδική ονομασία "Jaywick"! (Μπουρλότο σε ελεύθερη μετάφραση).

Ήταν 14 Καταδρομείς και ναύτες αυτοί που συμμετείχαν στην καταδρομή, και ανήκαν στην Ειδική Μονάδα Ζ'. Η υπηρεσία Ειδικών Επιχειρήσεων της Αυστραλίας ήταν μία μικτή θα έλεγα  συμμαχική διοίκηση, στην οποία υπηρετούσαν, εκτός από Αυστραλούς και Νεοζηλανδούς και αρκετοί Βρετανοί, προερχόμενοι από τις τότε βρετανικές αποικίες της άπω Ανατολής, μετά την κατάληψή τους από τους Ιάπωνες.

Το αρχικό έμβλημα 
της Μονάδας.
(Πηγή)

Η έδρα της διοίκησης ήταν στη Μελβούρνη. Το 1943, το σχέδιο της καταδρομικής επιχείρισης, εκπονήθηκε από ένα Βρετανό Λοχαγό, τον Ίβαν Λάιον και ένα Αυστραλό πολίτη, τον Μπιλ Ρέινολντς. Μη σας κάνει εντύπωση που ήταν πολίτης! Ανήκε στην Υπηρεσία Πληροφοριών! Οι κομάντος θα ταξίδευαν με ένα γιαπωνέζικο ψαράδικο καΐκι μέχρι τ' ανοικτά του λιμανιού. Στη συνέχεια θα χρησιμοποιούσαν καγιάκ των 2 ατόμων και κωπηλατώντας αθόρυβα τη νύκτα, θα "έμπαιναν" αθέατοι στο λιμάνι, για να τοποθετήσουν τυποποιημένες εκρηκτικές νάρκες με χρονοκαθυστέρηση, στα ύφαλα των εχθρικών πλοίων. Στη συνέχεια αποχώρηση και επάνοδος.

 Η χρήση των καγιάκ άρχισε από τότε να είναι προσφιλής μέθοδος αμφίβιας διείσδυσης και συνεχίζεται μέχρι σήμερα! Είχε βέβαια προηγηθεί η χρήση τους σε παρόμοια επιχείρηση από Βρετανούς SBS, κατά την καταδρομή στο γαλλικό λιμάνι του Μπορντό το  χειμώνα του 1942, στην επιχείρηση "Frankton".  Εξ αιτίας του τύπου των καγιάκ που χρησιμοποίησαν αυτοί οι αμφίβιοι καταδρομείς, πήραν και το όνομα "Cockleshell heroes" δηλαδή, οι "ήρωες με τις βαρκούλες" σε ελεύθερη μετάφραση.

Όλα μελετήθηκαν πολύ προσεκτικά και σε λεπτομέρεια από τους Αυστραλούς! Δρομολόγια πλεύσης, κύρια και εναλλακτικά, σταθμοί ανεφοδιασμού, όρμοι απόκρυψης, σημεία ανασυγκρότησης, υλικά τρόφιμα, νερό, πυρομαχικά, εκρηκτικά, οπλισμός, επικοινωνίες, χάρτες, οπτικά μέσα και ό,τι άλλο κρίθηκε απαραίτητο. Κύριο μέλημα η συλλογή πληροφοριών με ακρίβεια για το λιμάνι, τα μέτρα ασφάλειας, πιθανά σημεία προσέγγισης, τις εχθρικές παράκτιες περιπόλους και φυλάκια, τη δύναμη, σύνθεση και όπλα του εχθρού.


Το καίκι που χρησιμoποίησαν οι αμφίβιοι καταδρομείς κατά την επιχείρηση στο λιμάνι της Σιγκαπούρης (Πηγή)

Το  μήκους 21,5 μέτρων καΐκι,  με το όνομα "Krait" παρμένο από το αντίστοιχο όνομα ενός μικρού αλλά πολύ δηλητηριώδους φιδιού της Ασίας, απέπλευσε στις 2 Σεπτεμβρίου του 1943 από τον κόλπο του Έξμαουθ  της δυτικής Αυστραλίας, για την Σιγκαπούρη. Χωρίς κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα έφτασε στ' ανοιχτά της Σιγκαπούρης, στις 24 Σεπτεμβρίου. Όταν λέμε ανοιχτά, εννοούμε πολύ ανοιχτά, σ' ένα  πυκνοδασωμένο  ερημικό νησάκι που χρησιμοποιήθηκε γι' απόκρυψη.  Τη νύκτα 6 άνδρες με 3 κανό, άφησαν το πλοίο-μάνα και κωπηλάτησαν 31 ναυτικά μίλια, δηλαδή 50 χιλιόμετρα, για να εγκαταστήσουν μια προχωρημένη βάση, σε σπηλιά ενός άλλου μικρονησιού,  πιο κοντά στο λιμάνι κάπου11 χιλιόμετρα απόσταση.

Το βράδυ της 26 Σεπτεμβρίου του '43 οι κομάντος με τις νάρκες τύπου Limpet, δηλαδή μαγνητικές νάρκες της εποχής, διείσδυσαν στο λιμάνι και άρχισαν την τοποθέτηση σε αρκετά πλοία, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί! Αφού τελείωσαν, έφυγαν ανενόχλητοι και επέστρεψαν στον χώρο απόκρυψης στη σπηλιά. 

Στον προκαθορισμένο χρόνο, οι νάρκες "έσκασαν" και σκόρπισαν φωτιά, θάνατο και πανικό στο γιαπωνέζικο ναυτικό! Προκάλεσαν σοβαρή ζημιά σε 7 πολεμικά πλοία συνολικά 39.000 τόνων και ακινητοποίησαν προσωρινά αρκετά άλλα. Οι κομάντος, περίμεναν μέχρι να "κοπάσει" λίγο η αναστάτωση, η έρευνα και ο θυμός των Ιαπώνων, για να απομακρυνθούν από την περιοχή και να επανέλθουν στο καΐκι τους στις 2 Οκτωβρίου. Τελικά επέστρεψαν πίσω στη βάση τους στην Αυστραλία στις 19 Οκτωβρίου του 1943, χωρίς απώλειες. Θεωρήθηκε μεγάλο κατόρθωμα!

Ο ιαπωνικός στόλος της περιοχής αδρανοποιήθηκε για κάποιο διάστημα, προς όφελος τω συμμαχικών δυνάμεων.Οι ιαπωνικές αρχές αιφνιδιάστηκαν παντελώς! Δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι έγινε καταδρομή με προέλευση Αυστραλίας και ξέσπασαν στον ντόπιο πληθυσμό, θεωρώντας ότι ήταν ενέργεια της τοπικής αντίστασης και των Κινέζων ανταρτών! Επακολούθησαν διώξεις, ανακρίσεις, φυλακίσεις, βασανισμοί και εκτελέσεις! Υπέφερε ο πληθυσμός! Γι' αυτό το λόγο, αν και η επιχείρηση είχε επιτυχία, υπήρχαν πολλές επικρίσεις και κατηγορίες εναντίον των Αυστραλών! Έπρεπε να είχαν δηλώσει με κάποιο τρόπο την ταυτότητά τους, ώστε να καλύψουν τον τοπικό πληθυσμό, από την οργή των Ιαπώνων.

Μετά από ένα περίπου χρόνο, πάλι κομάντος της Ζ' Μοίρας, με υποβρύχιο αυτή τη φορά, έκαναν με τον Λοχαγό Λάιον παρόμοια καταδρομή στο ίδιο λιμάνι και πάλι πέτυχαν  την βύθιση 4 πολεμικών πλοίων! Αλλά δεν μπόρεσαν να διαφύγουν με επιτυχία. Ήταν 23 καταδρομείς στην επιχείρηση "Rimau"! Οι 13 σκοτώθηκαν κατά την διάρκεια της αποχώρησης μεταξύ των οποίων και ο Λοχαγός, ενώ οι άλλοι 10 συνελήφθησαν και αφού πέρασαν "στρατοδικείο" θεωρήθηκαν ένοχοι κατασκοπίας και δολιοφθοράς και εκτελέσθηκαν τον Ιούνιο του 1945. Στάθηκαν πολύ άτυχοι! Κάποιος από το προσωπικό, σε προσέγγιση ιαπωνικού περιπολικού, έχασε την ψυχραιμία του και πυροβόλησε άκαιρα! Αποκαλύφθηκε η ενέργειά τους πρόωρα και όλα πήγαν στραβά! Να γιατί πρέπει να επιμένουμε πάντα στην πειθαρχία πυρός κατά την εκπαίδευση!

Δείτε παρακάτω, ένα πρωτότυπο ντοκιμαντέρ, για την εκπαίδευση του προσωπικού της Ζ' Μοίρας εκείνης της εποχής. 



Για την Ζ' Μοίρα γυρίσθηκε και ταινία, με τον νεαρό τότε Μελ Γκίμπσον, που μπορείτε να την δείτε ΕΔΩ

Ανιχνευτής














Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2020

Ο ανταρτοπόλεμος της Μαλαισίας


Βρετανός οπλοπολυβολητής με το Μπρεν του, ελέγχει το πεδίο βολής του κατά τη διάρκεια περιπολίας στη ζούγκλα της Μαλαισίας (Πηγή)










Σχετικά με τον ανταρτοπόλεμο, έχουμε μιλήσει σε πολλά άρθρα στο παρελθόν. Μια ακόμη ενδιαφέρουσα περίπτωση για ένα μελετητή, είναι ο ανταρτοπόλεμος της Μαλαισίας, ή όπως ονόμασαν τότε την εμφύλια διαμάχη οι αποικιοκράτες, "Έκτακτη Ανάγκη της Μαλαισίας" (The Malayan Emergency) (Στα μαλαισιανά: Darurat; Jawi: ضرورت) που άρχισε το 1948 και τελείωσε το 1960.

Ήταν κάτι ανάλογο με τον ανταρτοπόλεμο στην Ελλάδα, που μετακύλησε σε εμφύλια "αλληλοεξόντωση". Η διαφορά ήταν στο ότι η Μαλαισία ανήκε τότε, το 1948, στην βρετανική (αυτοκρατορική) κοινοπολιτεία. Επομένως ο αγώνας ήταν με αντίπαλους τα κοινοπολιτειακά στρατεύματα (Βρετανοί, Αυστραλοί, Μαλαίσιοι) από τη μια πλευρά, και τον εθνικό απελευθερωτικό στρατό της Μαλαισίας (Malayan National Liberation Army, MNLA) που αποτελούσε το στρατιωτικό σκέλος του Κ.Κ.Μαλαισίας (Malayan Communist Party, MCP) από την άλλη.

Ο όρος "έκτακτη ανάγκη" προέκυψε, όταν άρχισε να επηρεάζεται η παραγωγή των φυτειών καουτσούκ από τον ανταρτοπόλεμο και οι μεγαλοαγροκτήμονες μάλλον Άγγλοι, που είχαν ασφαλίσει την παραγωγή στους γνωστούς Lloyd's δεν θα έπαιρναν αποζημίωση ούτε τσακιστή δεκάρα, αν έμπαινε στη μέση η λέξη "πόλεμος" απλά ή σύνθετα! Η "λαμογιά" εκατέρωθεν,(ασφαλιζόμενοι-ασφαλιστές) με όλο το ..αυτοκρατορικό μεγαλείο!!

Από στρατιωτικής πλευράς παρουσιάζει ενδιαφέρον, ο τρόπος αντιμετώπισης των ανταρτών από τα βρετανικά στρατεύματα. Να σημειωθεί εδώ ότι τους αντάρτες, κάθε πολιτικής και θρησκευτικής απόχρωσης, τους είχαν εκπαιδεύσει Βρετανοί για ν' αντιμετωπίσουν τους Ιάπωνες κατακτητές την περίοδο του πολέμου, λίγα χρόνια πριν.

Επίθεση ανταρτών κατά τη διάρκεια ενέδρας. (Πηγή)
Έγινε γρήγορα αντιληπτό, ότι οι αδέξιες μαζικές εκκαθαριστικές έρευνες περιοχών από μεγάλους στρατιωτικούς σχηματισμούς ήταν αναποτελεσματικές. Αντ' αυτού, απέδωσαν οι περιπολιακές δραστηριότητες μικρών τμημάτων επιπέδου ομάδος και διμοιρίας, που εκτελούσαν νυκτερινές επιδρομές και έστηναν ενέδρες σε ανταρτικά τμήματα, βασιζόμενα σε πληροφορίες που λάμβαναν είτε από αυτομόλους αντάρτες είτε από εναέριες αναγνωρίσεις, είτε και από περιπόλους αναγνώρισης. Στην ουσία δούλευαν όπως οι αντάρτες και εφάρμοζαν τις ίδιες τακτικές.

Τότε δοκιμάστηκαν όλα τα είδη των βρετανικών μονάδων στη διεξαγωγή  αγώνα εναντίον ανταρτών. Εκτός από τα Όπλα και Σώματα, του στρατού ξηράς,πήραν μέρος οι πεζοναύτες αλλά και οι SAS. Βγήκαν πολλά και καλά συμπεράσματα!

Επιθεώρηση προσωπικού του 22 SAS πριν από την επιβίβαση στο αεροπλάνο για ρίψη και ανάληψη αποστολής στη Μαλαισία. (Πηγή)
Παρόλα αυτά, μετά από 7 μήνες περιπολιακής δραστηριότητας (Ιανουάριο-Ιούλιο του 1955), 60.000 βολές πυροβολικού, 30.000 βολές όλμων και 2.000 βόμβες της πολεμικής αεροπορίας, μόνο ..35 αντάρτες εξοντώθηκαν. Δύσκολος ο ανταρτοπόλεμος στη ζούγκλα! Ένα μέτρο που απέδωσε πολύ, ήταν η αποκοπή του ρεύματος ανεφοδιασμού των ανταρτών που άρχισαν να λιμοκτονούν, απομονωμένοι.

Είναι πολύ γνωστό σήμερα πλέον, ότι στον ανταρτοπόλεμο, ο ΑΝΣΚ δεν είναι η κατάληψη και κατοχή εδάφους, αλλά η ανεύρεση και η εξουδετέρωση των ανταρτικών τμημάτων. Δίδαγμα που βγήκε και από την μαλαισιανή "επείγουσα ανάγκη".

Στρατόπεδο ανταρτών μέσα στη ζούγκλα (Πηγή)
Τελικά οι αντάρτες νικήθηκαν τον Ιούνιο του 1960, αλλά ο κομμουνιστής ηγέτης Chin Peng, έκανε νέα εξέγερση, που κράτησε μέχρι και το 1989, γνωστή σαν "πόλεμος της κομμουνιστικής εξέγερσης" (Communist Insurgency War). Σ' αυτόν τον πόλεμο ο αγώνας ήταν πλέον μεταξύ μαλαισιανών κυβερνητικών στρατευμάτων και ανταρτών. Δεν υπήρχαν κοινοπολιτειακοί. Ο εμφύλιος ήταν καθαρόαιμος αυτή τη φορά και κέρδισαν οι κυβερνητικοί. Εδώ διακρίθηκαν και οι ειδικές δυνάμεις της Μαλαισίας.

Δείτε ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ για τα πρώτα χρόνια της "επείγουσας ανάγκης", πιέζοντας ΕΔΩ!. Έχει ενδιαφέρον.



Ανιχνευτής











Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2020

Ενας άτυχος ήρωας σε καιρό ειρήνης

Αναδημοσίευση άρθρου της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Γράφει ο Βασίλης Νέδος 

Ο Κώστας Μελιγκώνης (κέντρο) επί αιγυπτιακού ελικοπτεροφόρου στο πλαίσιο της κοινής άσκησης Ελλάδας - Αιγύπτου «Μέδουσα», το 2019






Εκδήλωνε την αφοσίωσή του στο καθήκον και την αγάπη του στην πατρίδα με τη βοήθεια της αφοβίας του και μιας γενναίας καρδιάς. Υπό τις πλέον αντίξοες συνθήκες, σε αμέτρητες ασκήσεις πραγματοποιούσε από ελικόπτερα και αεροπλάνα άλματα ελεύθερης πτώσης ο Κώστας Μελιγκώνης, δηλώνοντας πανέτοιμος «εάν κι εφόσον απαιτηθεί». Λοχίας, ετών 34, ένας άτυχος ήρωας σε καιρό ειρήνης.

Συνέχεια στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ