Πέμπτη 14 Μαΐου 2020

Η καταδρομή στo ..Βότσαλο των Φόλκλαντ!

Η καταδρομή στο νησί Βότσαλο ή στ' αγγλικά Pebble Island πραγματοποιήθηκε στις 14-15 Μαΐου 1982 κατά τη διάρκεια του πολέμου των Νησιών Φόλκλαντ . To νησί Βότσαλο, είναι ένα από τα νησιά Φόλκλαντ , που βρίσκεται βόρεια της Δυτικής Φόλκλαντ

Αμέσως μετά την κατάληψή των Νησιών Φόλκλαντ οι   Αργεντινοί ίδρυσαν μια μικρή αεροπορική βάση στο νησί Βότσαλο, χρησιμοποιώντας τον υπάρχοντα τοπικό αεροδιάδρομο. Εκεί προωθήθηκαν  ελαφρά αεροσκάφη διώξεως βομβαρδισμού τύπου FMA IA 58 Pucara  και μερικά αεροσκάφη αναγνώρισης, Τ-34 Μentor .

Ειδικά αυτά τα αεροσκάφη αναγνώρισης, θα μπορούσαν να θέσουν  σε κίνδυνο το βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό,   πριν προλάβει να εκτελέσει όλους τους απαραίτητους ελιγμούς για την προετοιμασία απόβασης στρατευμάτων στην  Ανατολική Φόλκλαντ.

Τμήμα της Ειδικής Αεροπορικής Υπηρεσίας  SAS(Special Air Service)  , που είχε  επιβιβαστεί στο    αεροπλανοφόρο HMS Hermes , ανέλαβε την αποστολή της εξουδετέρωσης αυτής της αεροπορικής δύναμης των Αργεντινών, με ναυτική υποστήριξη από την φρεγάτα Τύπου 22  HMS Broadsword   η οποία συνόδευε το "Ερμής" για παροχή εγγύς προστασίας, ενώ παράλληλα το αντιτορπιλικό HMS Glamorgan θα παρείχε  υποστήριξη ναυτικών πυρών με τα πυροβόλα Μαρκ 6, 4.5 ιντσών.

Στο καταδρομικό τμήμα διατέθηκε Παρατηρητής Αξιωματικός Πυρών Ναυτικού Πυροβολικού (ΠΑΠΝΠΒ), βαθμού λοχαγού και ήταν υπεύθυνος για το συντονισμό των ναυτικών πυρών υποστήριξης. Προερχόταν από την  148 Ειδική Πυροβολαρχία του 29  Συντάγματος του Βασιλικού Πυροβολικού των Πεζοναυτών. Αυτή η πυροβολαρχία διαθέτει  καλά εκπαιδευμένους ΠΑΠΒ που έχουν σαν κύρια αποστολή την διείσδυση εντός εχθρικής ή εχθροκρατούμενης περιοχής, την επισήμανση στόχων και την κατεύθυνση πυρών πυροβολικού ή ναυτικού πυροβολικού. Μπορούν άνετα να διατεθούν σε καταδρομικά τμήματα γιατί διέρχονται παρόμοια εκπαίδευση, σε θέματα τακτικής Καταδρομών. 

Οι αρχικές προθέσεις ήταν να  εκτελεσθεί διείσδυση απ' αέρος με καταδρομική δύναμη  που θα απογειωνόταν με ελικόπτερα από το "Ερμής". Η συγκρότηση θα γινόταν από το  προσωπικό του Δ Λόχου, του 22 SAS. Το καταδρομικό τμήμα θα κατάστρεφε την ίδια νύκτα τα εχθρικά  αεροσκάφη και το επίγειο ραντάρ, ενώ παράλληλα θα εξουδετέρωνε τα πληρώματα, το προσωπικό εδάφους και την  φρουρά ασφαλείας. Στη συνέχεια θα αποχωρούσε πάλι απ' αέρος για να προσγειωθεί πριν από το πρώτο φως στο κατάστρωμα του "Ερμής".  Η αεροπορική προσβολή είχε αμέσως αποκλεισθεί λόγω της εγγύτητας του αεροδρομίου σε οικισμό.

Η Αναγνώριση για την καταδρομή πραγματοποιήθηκε στις 10 Μαΐου 1982 από  προσωπικό της διμοιρίας πλωτών μέσων  του Δ Λόχου, το οποίο εκτέλεσε  διείσδυση με τη χρήση  κανό τύπου Klepper. Η περίπολος, παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, διείσδυσε και οργάνωσε παρατηρητήριο.

Κατά την παραμονή της εκεί, πέραν των άλλων, διαπίστωσε ότι οι ισχυροί επικρατούντες άνεμοι στην περιοχή,  θα αύξαναν τον απαιτούμενο χρόνο  πτήσεως από το αεροπλανοφόρο προς τον στόχο με αποτέλεσμα απρόβλεπτη καθυστέρηση  και  μείωση του διαθέσιμου χρόνου προσβολής σε 30 λεπτά, αντί του αρχικά σχεδιασθέντος των 90 λεπτών.  Υπό το φως αυτών των νέων πληροφοριών και δεδομένων,  η σχεδίαση τροποποιήθηκε και δόθηκε προτεραιότητα στην καταστροφή των αεροσκαφών, ενώ το εχθρικό προσωπικό αποτέλεσε πλέον δευτερεύουσα ενέργεια.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας της 14ης Μαΐου, δύο ελικόπτερα Westland Sea King HC4  της 846  αεροπορικής μοίρας ναυτικού ,που ανήκαν  στη Δύναμη Ελικοπτέρων Πεζοναυτών, αναχώρησαν με 45 άνδρες του Δ Λόχου SAS. Το σημείο προσγείωσης ήταν 6 χιλιόμετρα (3,7 μίλια)  μακριά από τον αεροδιάδρομο  στο Pebble Island.

Βρετανοί SAS στον πόλεμο των Φόλκλαντς
Το τμήμα ήλθε σε επαφή με την περίπολο αναγνώρισης που ασφάλιζε το σημείο προσγείωσης και ενημερώθηκε για τις τελευταίες πληροφορίες. Η μία διμοιρία, (16 άνδρες) ήταν επιφορτισμένη με την καταστροφή του αεροσκαφών  των Αργεντινών, ενώ το υπόλοιπο προσωπικό θα ενεργούσε σαν τμήμα υποστήριξης και ασφάλειας  αποκόπτοντας όλες τις προσβάσεις  προς στον αεροδιάδρομο και τηρώντας ένα μικρό τμήμα εφεδρείας.

Το καταδρομικό τμήμα ξεφόρτωσε  πάνω από 100 βλήματα όλμου L16 81 χιλιοστών για την ομάδα όλμων του τμήματος υποστήριξης, πλαστικές εκρηκτικές ύλες και αντιαρματικούς εκτοξευτές LAW M72 66 χιλιοστών. Κάθε άνδρας, μετέφερε επάνω του τουλάχιστον από δύο βλήματα όλμου. Από ατομικό οπλισμό χρησιμοποιήθηκαν τυφέκια M-16  και ανά ομάδα των τεσσάρων ανδρών, ο ένας έφερε και ενσωματωμένο βομβιδοβόλο τύπου M203. Φαντασθείτε ότι αυτά τα είχαν από το 1982! Βέβαια τα τυφέκια ήταν τύπου Μ16 Α1 και πιο βολικά από τα FN 7,62 χιλ εκείνης της εποχής

Η προσέγγιση του στόχου και των αρχικών θέσεων εγκατάστασης, έγινε με τη βοήθεια των μελών  της περιπόλου αναγνωρίσεως.

Καθώς το καταδρομικό τμήμα προσέγγιζε το στόχο, διαπιστώθηκε η ύπαρξη Αργεντινού  σκοπού. Αφού βεβαιώθηκαν ότι δεν έγιναν αντιληπτοί, συνεχίσθηκε η κίνηση για την κατάληψη των θέσεων κατά τμήμα. Με συμφωνημένο συνθηματικό ξεκίνησαν πυρά όλμων και ναυτικού πυροβολικού από το αντιτορπιλικό  Glamorgan, προς τις αποθήκες καυσίμων και πυρομαχικών αντίστοιχα.

Υπό την κάλυψη αυτών των πυρών, οι καταστροφείς εισήλθαν στο χώρο στάθμευσης των αεροσκαφών, και ξεκίνησαν την τοποθέτηση  γεμισμάτων σε 7 αεροσκάφη και στο ίδιο ακριβώς σημείο, για να μην επιτρέψουν στους Αργεντινούς να κάνουν επισκευές "κανιβαλίζοντας" αεροσκάφη, άθικτα στο αντίστοιχο σημείο.

Αφού ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση, απομακρύνθηκαν οι καταστροφείς  και αμέσως άρχισε το τμήμα υποστήριξης δραστικά πυρά, γαζώνοντας κυριολεκτικά όλα τα αεροσκάφη, ενώ ταυτόχρονα τα προσέβαλαν και με τους αντιαρματικούς εκτοξευτές LAW M72 και με βομβιδοβόλα. Παράλληλα έγιναν και οι εκρήξεις των γεμισμάτων. Η όλη ενέργεια επί του στόχου κράτησε 30 λεπτά.

Αργεντινοί στρατιώτες στον πόλεμο των Φόλκλαντς
Οι Αργεντινοί καθ' όλη τη διάρκεια του βομβαρδισμού ήταν καθηλωμένοι σε  καταφύγια. Μάλιστα επειδή είχαν υποστεί απόλυτο αιφνιδιασμό και δεν ήξεραν αν δέχονται επίθεση μεγάλης κλίμακας, ενεργοποίησαν το σχέδιο καταστροφών του αεροδιαδρόμου, έτσι ώστε να μην πέσει άθικτος στα χέρια των αντιπάλων τους. Οι δικές τους εκρήξεις συνενώθηκαν  με αυτές των Βρετανών. Ένας Βρετανός, τραυματίσθηκε από θραύσματα των εκρήξεων.

Όταν άρχισαν τα πράγματα να γίνονται πιο καθαρά για τους Αργεντινούς, οι Βρετανοί είχαν ήδη επιβιβασθεί και πέταγαν προς το "Ερμής", πριν από το πρώτο φως!

Η καταδρομική επιχείρηση είχε στεφθεί από επιτυχία. Θύμισε τις παλιές εποχές του 2ου Παγκόσμιου Πολέμου.

Τα μέσα και οι εγκαταστάσεις που καταστράφηκαν ήταν:

  • Έξι αεροσκάφη FMA IA 58 Pucarás
  • Τέσσερα αεροσκάφη αναγνωρίσεως/εκπαιδευτικά Turbo Mentor
  • Ένα μεταφορικό αεροσκάφος τύπου Short  SC.7 Skyvan της αργεντινής ακτοφυλακής
  • Μία αποθήκη πυρομαχικών
  • Μία αποθήκη καυσίμων
Οι SAS  είχαν καταστρέψει σε μια ενέργεια, τα μισά μαχητικά που είχαν οι Αργεντινοί στο νησί.

Τρία πράγματα είναι αξιοπρόσεκτα:
  • Ο εξαιρετικός συντονισμός μεταξύ  ναυτικού, αεροπορίας στρατού και SAS. Ειδικά ο τοπικός και χρονικός διαχωρισμός των πυρών υποστήριξης. Σημαντικό ρόλο έπαιξε ο ΠΑΠΒ.
  • Η περίπολος αναγνώρισης έκανε εξαιρετική δουλειά. Τίποτα δεν ήταν ασαφές και αόριστο.  "Έφαγαν" 48 ώρες παρακολουθώντας τον στόχο!  
  • Οι καταστροφείς κατέστρεψαν τα αεροσκάφη ακριβώς στο ίδιο σημείο για να αποκλείσουν οποιοδήποτε "κανιβαλισμό"

Ανιχνευτής









Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιό σας, στα πλαίσια της ευγένειας και της ευπρέπειας.