Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2020

Η Αμφίβια "Ζ" Μοίρα του Ειρηνικού

Καγιάκ των αυστραλιανών αμφίβιων καταδρομών κατά τον 2ο ΠΠ. (Πηγή)
Τέλη Σεπτεμβρίου του 1943, μία τολμηρή αμφίβια καταδρομή, έλαβε χώρα στο νότιο ημισφαίριο, από Αυστραλούς κομάντος. Προορισμός τους, το λιμάνι της Σιγκαπούρης, στόχος τους ο ελλιμενισμένος γιαπωνέζικος  αυτοκρατορικός στόλος, αποστολή τους η καταστροφή του! Κωδική ονομασία "Jaywick"! (Μπουρλότο σε ελεύθερη μετάφραση).

Ήταν 14 Καταδρομείς και ναύτες αυτοί που συμμετείχαν στην καταδρομή, και ανήκαν στην Ειδική Μονάδα Ζ'. Η υπηρεσία Ειδικών Επιχειρήσεων της Αυστραλίας ήταν μία μικτή θα έλεγα  συμμαχική διοίκηση, στην οποία υπηρετούσαν, εκτός από Αυστραλούς και Νεοζηλανδούς και αρκετοί Βρετανοί, προερχόμενοι από τις τότε βρετανικές αποικίες της άπω Ανατολής, μετά την κατάληψή τους από τους Ιάπωνες.

Το αρχικό έμβλημα 
της Μονάδας.
(Πηγή)

Η έδρα της διοίκησης ήταν στη Μελβούρνη. Το 1943, το σχέδιο της καταδρομικής επιχείρισης, εκπονήθηκε από ένα Βρετανό Λοχαγό, τον Ίβαν Λάιον και ένα Αυστραλό πολίτη, τον Μπιλ Ρέινολντς. Μη σας κάνει εντύπωση που ήταν πολίτης! Ανήκε στην Υπηρεσία Πληροφοριών! Οι κομάντος θα ταξίδευαν με ένα γιαπωνέζικο ψαράδικο καΐκι μέχρι τ' ανοικτά του λιμανιού. Στη συνέχεια θα χρησιμοποιούσαν καγιάκ των 2 ατόμων και κωπηλατώντας αθόρυβα τη νύκτα, θα "έμπαιναν" αθέατοι στο λιμάνι, για να τοποθετήσουν τυποποιημένες εκρηκτικές νάρκες με χρονοκαθυστέρηση, στα ύφαλα των εχθρικών πλοίων. Στη συνέχεια αποχώρηση και επάνοδος.

 Η χρήση των καγιάκ άρχισε από τότε να είναι προσφιλής μέθοδος αμφίβιας διείσδυσης και συνεχίζεται μέχρι σήμερα! Είχε βέβαια προηγηθεί η χρήση τους σε παρόμοια επιχείρηση από Βρετανούς SBS, κατά την καταδρομή στο γαλλικό λιμάνι του Μπορντό το  χειμώνα του 1942, στην επιχείρηση "Frankton".  Εξ αιτίας του τύπου των καγιάκ που χρησιμοποίησαν αυτοί οι αμφίβιοι καταδρομείς, πήραν και το όνομα "Cockleshell heroes" δηλαδή, οι "ήρωες με τις βαρκούλες" σε ελεύθερη μετάφραση.

Όλα μελετήθηκαν πολύ προσεκτικά και σε λεπτομέρεια από τους Αυστραλούς! Δρομολόγια πλεύσης, κύρια και εναλλακτικά, σταθμοί ανεφοδιασμού, όρμοι απόκρυψης, σημεία ανασυγκρότησης, υλικά τρόφιμα, νερό, πυρομαχικά, εκρηκτικά, οπλισμός, επικοινωνίες, χάρτες, οπτικά μέσα και ό,τι άλλο κρίθηκε απαραίτητο. Κύριο μέλημα η συλλογή πληροφοριών με ακρίβεια για το λιμάνι, τα μέτρα ασφάλειας, πιθανά σημεία προσέγγισης, τις εχθρικές παράκτιες περιπόλους και φυλάκια, τη δύναμη, σύνθεση και όπλα του εχθρού.


Το καίκι που χρησιμoποίησαν οι αμφίβιοι καταδρομείς κατά την επιχείρηση στο λιμάνι της Σιγκαπούρης (Πηγή)

Το  μήκους 21,5 μέτρων καΐκι,  με το όνομα "Krait" παρμένο από το αντίστοιχο όνομα ενός μικρού αλλά πολύ δηλητηριώδους φιδιού της Ασίας, απέπλευσε στις 2 Σεπτεμβρίου του 1943 από τον κόλπο του Έξμαουθ  της δυτικής Αυστραλίας, για την Σιγκαπούρη. Χωρίς κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα έφτασε στ' ανοιχτά της Σιγκαπούρης, στις 24 Σεπτεμβρίου. Όταν λέμε ανοιχτά, εννοούμε πολύ ανοιχτά, σ' ένα  πυκνοδασωμένο  ερημικό νησάκι που χρησιμοποιήθηκε γι' απόκρυψη.  Τη νύκτα 6 άνδρες με 3 κανό, άφησαν το πλοίο-μάνα και κωπηλάτησαν 31 ναυτικά μίλια, δηλαδή 50 χιλιόμετρα, για να εγκαταστήσουν μια προχωρημένη βάση, σε σπηλιά ενός άλλου μικρονησιού,  πιο κοντά στο λιμάνι κάπου11 χιλιόμετρα απόσταση.

Το βράδυ της 26 Σεπτεμβρίου του '43 οι κομάντος με τις νάρκες τύπου Limpet, δηλαδή μαγνητικές νάρκες της εποχής, διείσδυσαν στο λιμάνι και άρχισαν την τοποθέτηση σε αρκετά πλοία, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί! Αφού τελείωσαν, έφυγαν ανενόχλητοι και επέστρεψαν στον χώρο απόκρυψης στη σπηλιά. 

Στον προκαθορισμένο χρόνο, οι νάρκες "έσκασαν" και σκόρπισαν φωτιά, θάνατο και πανικό στο γιαπωνέζικο ναυτικό! Προκάλεσαν σοβαρή ζημιά σε 7 πολεμικά πλοία συνολικά 39.000 τόνων και ακινητοποίησαν προσωρινά αρκετά άλλα. Οι κομάντος, περίμεναν μέχρι να "κοπάσει" λίγο η αναστάτωση, η έρευνα και ο θυμός των Ιαπώνων, για να απομακρυνθούν από την περιοχή και να επανέλθουν στο καΐκι τους στις 2 Οκτωβρίου. Τελικά επέστρεψαν πίσω στη βάση τους στην Αυστραλία στις 19 Οκτωβρίου του 1943, χωρίς απώλειες. Θεωρήθηκε μεγάλο κατόρθωμα!

Ο ιαπωνικός στόλος της περιοχής αδρανοποιήθηκε για κάποιο διάστημα, προς όφελος τω συμμαχικών δυνάμεων.Οι ιαπωνικές αρχές αιφνιδιάστηκαν παντελώς! Δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι έγινε καταδρομή με προέλευση Αυστραλίας και ξέσπασαν στον ντόπιο πληθυσμό, θεωρώντας ότι ήταν ενέργεια της τοπικής αντίστασης και των Κινέζων ανταρτών! Επακολούθησαν διώξεις, ανακρίσεις, φυλακίσεις, βασανισμοί και εκτελέσεις! Υπέφερε ο πληθυσμός! Γι' αυτό το λόγο, αν και η επιχείρηση είχε επιτυχία, υπήρχαν πολλές επικρίσεις και κατηγορίες εναντίον των Αυστραλών! Έπρεπε να είχαν δηλώσει με κάποιο τρόπο την ταυτότητά τους, ώστε να καλύψουν τον τοπικό πληθυσμό, από την οργή των Ιαπώνων.

Μετά από ένα περίπου χρόνο, πάλι κομάντος της Ζ' Μοίρας, με υποβρύχιο αυτή τη φορά, έκαναν με τον Λοχαγό Λάιον παρόμοια καταδρομή στο ίδιο λιμάνι και πάλι πέτυχαν  την βύθιση 4 πολεμικών πλοίων! Αλλά δεν μπόρεσαν να διαφύγουν με επιτυχία. Ήταν 23 καταδρομείς στην επιχείρηση "Rimau"! Οι 13 σκοτώθηκαν κατά την διάρκεια της αποχώρησης μεταξύ των οποίων και ο Λοχαγός, ενώ οι άλλοι 10 συνελήφθησαν και αφού πέρασαν "στρατοδικείο" θεωρήθηκαν ένοχοι κατασκοπίας και δολιοφθοράς και εκτελέσθηκαν τον Ιούνιο του 1945. Στάθηκαν πολύ άτυχοι! Κάποιος από το προσωπικό, σε προσέγγιση ιαπωνικού περιπολικού, έχασε την ψυχραιμία του και πυροβόλησε άκαιρα! Αποκαλύφθηκε η ενέργειά τους πρόωρα και όλα πήγαν στραβά! Να γιατί πρέπει να επιμένουμε πάντα στην πειθαρχία πυρός κατά την εκπαίδευση!

Δείτε παρακάτω, ένα πρωτότυπο ντοκιμαντέρ, για την εκπαίδευση του προσωπικού της Ζ' Μοίρας εκείνης της εποχής. 



Για την Ζ' Μοίρα γυρίσθηκε και ταινία, με τον νεαρό τότε Μελ Γκίμπσον, που μπορείτε να την δείτε ΕΔΩ

Ανιχνευτής














Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιό σας, στα πλαίσια της ευγένειας και της ευπρέπειας.