Ανιχνεύοντας το διαδίκτυο, βρήκα ένα άρθρο από περιοδικό που εκδίδει η Σχολή Ικάρων, το "ΙΚΑΡΟΣ", που γραμμένο από Ίκαρο, αναφέρεται με πολύ ωραίο περιγραφικό ύφος στο Σχολείο Βασικής Εκπαίδευσης Διασωστών Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας (ΣΒΕΔΜΑ).
Στη συνέχεια ψάχνοντας λίγο ακόμη, βρήκα και ένα πιο πρόσφατο άρθρο που υπάρχει σε ένα αξιόλογο ιστολόγιο.
Προτίμησα να αναρτήσω το άρθρο του Ικάρου για να μοιραστώ μαζί σας το περιεχόμενό του μέσα στο οποίο φαίνεται με απλότητα η επιχειρησιακή ανάγκη που οδήγησε στη δημιουργία του Σχολείου. Αξιέπαινη προσπάθεια με καλά αποτελέσματα για την ΠΑ μας, που χρειάζεται τους διασώστες της.
Εδώ όμως επανέρχομαι πάλι σε ένα σχόλιο που κατ' επανάληψη έχω κάνει μέσα από αυτό το ιστολόγιο. "Διακλαδικότητα" Η 31η ΜΕΕΔ (Μοίρα Επιχειρήσεων Έρευνας-Διάσωσης) είναι μονάδα ειδικών επιχειρήσεων και σαν τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται.
Οι ειδικές επιχειρήσεις πρέπει να διεξάγονται κάτω από τον επιχειρησιακό έλεγχο μιας ενιαίας διακλαδικής διοίκησης. Οι κλάδοι ασχολούνται ή πρέπει ν' ασχολούνται με την επιλογή προσωπικού, την κλαδική εκπαίδευση και προμήθεια εξοπλισμού των αντιστοίχων μονάδων τους.
Η επιχειρησιακή εκπαίδευση και η διατήρηση της μαχητικής ικανότητας και επιχειρησιακής ετοιμότητας πρέπει να είναι μέλημα της διακλαδικής διοίκησης Κανένας κλάδος δεν χάνει τις μονάδες ειδικών επιχειρήσεων που διαθέτει, αλλά απλά τις αξιοποιεί καλύτερα, όταν τις διαθέτει υπό ενιαία διακλαδική διοίκηση. Επιτυγχάνεται: Μικρότερο κόστος, αποφυγή διπλών προσπαθειών, μεγαλύτερο όφελος.
Ανιχνευτής
Τον περασμένο Ιανουάριο η 31η Μ.Ε.Ε.Δ. ξεκίνησε τη διαδικασία επιλογής του προσωπικού της, με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες και απαιτήσεις της μοίρας. Αυτό επιτεύχθηκε με τη δημιουργία του πρώτου Σχολείου Βασικής Εκπαίδευσης Διασωστών Μάχης. Για την εκπαίδευση που παρέχεται στο σχολείο αλλά και για τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του μας μίλησε ο Διοικητής του ο Επισμηναγός (I) Ντάγκας Ευάγγελος της 68ης σειράς ιπταμένων.
Το σχολείο έχει διάρκεια εννέα μηνών και ξεκίνησαν 21άτομα (18 ΕΠ.ΟΠ, 1 υπαξιωματικός και 2 αξιωματικοί ) με στόχο να ενταχθούν στο δυναμικό της μοίρας. Παλαιότερα για να ενταχθεί κάποιος στο δυναμικό της 31ης ΜΕΕΔ έπρεπε να περάσει τα σχολεία του στρατού ξηράς, κάτι που διαρκούσε περίπου 4 χρόνια.
Με το Σ.Β.Ε.Δ.ΜΑ. η εκπαίδευση συμπυκνώνεται σε εννέα μήνες. Η εκπαίδευση περιέχει όλα εκείνα τα στοιχεία από τα σχολεία του στρατού ξηράς (σχολείο αναρρίχησης, περιπόλων, αστικής μάχης, διαβίωσης σε χιονοσκεπείς περιοχές, αιχμαλώτων κλπ.) τα οποία ανταποκρίνονται στις επιχειρησιακές απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας.
Στο Σ.Β.Ε.Δ.ΜΑ. παρέχεται η πιο εξειδικευμένη και εκτενής εκπαίδευση στον συκεκριμένο τομέα από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Συγκεκριμένα το ΣΒΕΔΜΑ περιλαμβάνει θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση σε πολλά αντικείμενα όπως:
- ορεινό αγώνα και επιβίωση σε χιονοσκεπή περιοχή,
- περίπολο μάχης με έκδοση διαταγής (MDMP),
- ναυτιλία εδάφους,
- επιβίωση σε ξηρά-απόδραση-διαφυγή-αιχμαλωσία-αντίσταση στην ανάκριση,
- αναρρίχηση, καταρρίχηση με διάφορες μεθόδους από Πύργο και Ε/Π (rappel – fast rope),
- αυτοάμυνα,
- κολύμβηση επιφανείας,
- πρώτες βοήθειες (ΚΑΡΠΑ) και πρώτες βοήθειες μάχης (διατήρηση στη ζωή πολυτραυματία),
- ανάπτυξη και χρήση ασυρμάτων επικοινωνιών,
- τακτικές χρησιμοποίησης
- φορητού οπλισμού,
- ατομική τακτική μάχης,
- μάχη σε κλειστούς χώρους (CQB) και αστικό περιβάλλον (URBAN),
- VIP συνοδεία,
- σύλληψη-αναγνώριση,
- βολές εναερίου πολυβολητή από Ε/Π,
- ασφάλιση περιοχών,
- προστασία από επικίνδυνα υλικά (υδραζίνη -ανθρακονήματα),
- χρήση ελαστικών λέμβων και οδήγηση τετρακίνητου οχήματος,
- κατάδυση με μικτά αέρια και συσκευές ημίκλειστου κυκλώματος,
- διάσωση με Ε/Π (στη στεριά και τη θάλασσα ημέρα και νύκτα),
- διαδικασίες Ε-ΔΜΑ κ.ά.
Για να εισέλθει κάποιος στο σχολείο θα πρέπει πρώτα να περάσει κάποιες προκαταρκτικές αθλητικές δοκιμασίες οι οποίες δείχνουν ότι ο υποψήφιος έχει τα σωματικά προσόντα για να ξεκινήσει την εκπαίδευση του ως Διασώστης μάχης. Υπάρχουν όρια στις αθλητικές αυτές δοκιμασίες, συγκεκριμένα:
- Τρέξιμο 3200 μ.με άρβυλα σε 18 λεπτά, ανάπαυση για 5 λεπτά που ακολουθείται από 40 κάμψεις αγκώνων.
- Στη συνέχεια ακολουθούν 8 έλξεις, 50 κοιλιακοί και ανάβαση σε σχοινί 8 μέτρα μόνο με τα χέρια με ενδιάμεσα διαλείμματα 3 λεπτών.
- Τελευταία δοκιμασία είναι κολύμπι 200 μέτρων μέσα σε χρόνο 4 λεπτών.
Να σημειωθεί ότι αν κάποιος αποτύχει στις προκαταρκτικές αθλητικές δοκιμασίες όχι μόνο αποκλείεται από το τρέχων σχολείο αλλά δεν μπορεί να ξαναδοκιμάσει να ενταχθεί στη δύναμη της 31ης Μ.Ε.Ε.Δ.
Το σχολείο περιλαμβάνει εκπαιδευτικές ενότητες στις οποίες οι υποψήφιοι αξιολογούνται με φύλλα βαθμολογίας από τους εκπαιδευτές τους. Στο συγκεκριμένο σχολείο υπάρχουν 10 εκπαιδευτές οι οποίοι έχουν καθήκον να μεταδώσουν στους εκπαιδευόμενους όχι μόνο τις γνώσεις τους αλλά και δύναμη και κουράγιο ώστε να διαμορφώσουν ένα συγκροτημένο χαρακτήρα του υποψήφιου
διασώστη μάχης.
Από την πλευρά του ο εκπαιδευόμενος από τη στιγμή που εισέρχεται στο σχολείο εστιάζει στο στόχο του και συνεχίζει την προσπάθεια, ή “κλείνει την καλύπτρα και συνεχίζει” όπως μας είπε χαρακτηριστικά ο Διοικητής του Σ.Β.Ε.Δ.ΜΑ.
Μία τυπική μέρα στο σχολείο ξεκινά στις 6.30 το πρωί με γυμναστική. Ακολουθεί πρωινό και στη συνέχεια σεμινάρια ή εκπαιδευτικές ενότητες. Μετά έρχεται το μεσημεριανό και το απόγευμα η εκπαίδευση συνεχίζεται πάλι με εκπαιδευτικές ενότητες. Υπάρχουν ορισμένες μέρες που προγραμματίζονται εξωτερικές ασκήσεις, οπότε και το πρόγραμμα διαφοροποιείται.
Οι εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα να βγουν το βράδυ και να κοιμηθούν εκτός της μονάδας, εάν το επιθυμούν όμως υπάρχουν και θάλαμοι για να κοιμηθούν εντός. Τα σαββατοκύριακα επιστρέφουν στα σπίτια τους και ξεκουράζονται με σκοπό να ανταποκριθούν σε ακόμη μία δύσκολη εβδομάδα που ακολουθεί.
Μεγάλη έμφαση δίνεται στο κομμάτι των πρώτων βοηθειών. Συγκεκριμένα στο σχολείο περιλαμβάνονται 3 ημέρες σεμιναρίων πρώτων βοηθειών στο 251 Γ.Ν.Α. και μία εβδομάδα πρακτικής και πιο εξειδικευμένης εκπαίδευσης στην μοίρα. Στον τομέα των πρώτων βοηθειών ακολουθούνται νατοϊκά πρότυπα ενώ υπάρχει η δυνατότητα για ακόμη πιο εξειδικευμένη εκπαίδευση στο εξωτερικό.
Τέλος, εκτός των παραπάνω αντικειμένων σε τακτά χρονικά διαστήματα οι εκπαιδευόμενοι δοκιμάζονται για τις ψυχικές τους αντοχές με επιτομή την περίοδο που καλείται “ΑΧΙΛΛΕΙΟΣ ΠΤΕΡΝΑ”, η οποία είναι προς το τέλος της εκπαίδευσης (στους 6 μήνες) και περιλαμβάνει μια εβδομάδα έντονης ψυχοσωματικής διαδικασίας όπου ο υποψήφιος “Διασώστης Μάχης” θα φτάσει και θα ξεπεράσει πολλές φορές τα όριά του για να καταφέρει να την περατώσει επιτυχώς.
Σύμφωνα με τον Διοικητή του Σ.Β.Ε.Δ.ΜΑ. Επσγό κ. Ντάγκα το στοιχεία που πρέπει να έχει κάποιος για να επιτύχει και να περατώσει την εκπαίδευση του είναι τόσο ψυχικά όσο και σωματικά. Πρέπει ο υποψήφιος να διακατέχεται από υψηλά ιδανικά και θέληση για προσφορά. Φυσικά θα πρέπει να διαθέτει και την ανάλογη φυσική κατάσταση και τα σωματικά προσόντα τα οποία θα τον βοηθήσουν να εκπληρώσει το καθήκον του. Αντίθετα οι συνήθεις λόγοι που οδηγούν κάποιον στο να σταματήσει το σχολείο είναι ιατρικοί.
Το Σ.Β.Ε.Δ.ΜΑ. είναι ανοιχτό σε στρατιωτικό προσωπικό όλων των κλάδων των ενόπλων δυνάμεων. Αυτή τη στιγμή το πρώτο Σ.Β.Ε.Δ.ΜΑ. είναι περίπου ένα μήνα πριν το τέλος του. Από τους εικοσι έναν που ξεκίνησαν έχουν παραμείνει 6 (5 ΕΠ.ΟΠ και ένας Αξιωματικός). Αυτοί που τελειώνουν το σχολείο πρέπει να παραμείνουν υποχρεωτικά στη μοίρα για 10 χρόνια.
Μπορεί το ποσοστό επιτυχίας να είναι μικρό, όμως με τον τρόπο αυτό εντάσσονται στην 31η Μ.Ε.Ε.Δ. οι καλύτεροι των καλύτερων.
ΙΚ ΙΙΙ (Τ-Η) ΧΡΥΣΑΝΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Τα ελικόπτερα τους όμως δεν έχουν σύστημα προστασίας. Πως θα μπουν σε εχθρική περιοχή?
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο άρθρο του Ίκαρου είναι όπως το λες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλού είναι το πρόβλημα. Ότι ως σπουδαστής και μετέπειτα στέλεχος της Π.Α θα θεωρεί ως πολύ φυσιολογικό, ο καθένας στον κλάδο του να κάνει ότι θέλει, ή να υποχρεώνεται να καλύψει τις ανάγκες του, μια που οι άλλοι κλάδοι δεν τον βοηθούν.Εσύ καλά τα γράφεις στην ''ΔΙΑΚΛΑΔΙΚΟΤΗΤΑ'', αλλά νομίζω ότι μία είναι η λύση. Αυτή η περιβόητη διακλαδικότητα - άποψη δική μου ταπεινή, δεν έρχεται με ευχολόγια και με τεμπεσίρια...Η λύση είναι απλή αλλά δεν έχει προταθεί από κανέναν μας, γιατί υπάρχει ο φόβος της ''παρεξηγήσεως'' της πρότασης. Κατάργηση του ΓΕΕΘΑ, όπως είναι σήμερα και επανασύσταση με όποιον τρόπο δεν θα εξιτάρει τους ''πολιτικούς'' μας προισταμένους του Α.Ε.Δ. Να διοικούνται από του καιρού της ειρήνης, αυτοί που θα κλειθούν΄όταν θα γίνεται χαμός να συνυπάρξουν και συνεργασθούν. Να διοικεί από τώρα το όποιο ΓΕΕΘΑ τα ΓΕ, από τώρα. Ας το κάνει κάποιος πρόταση τεκμηριωμένη.