Η Πλωτή Βάση Ειδικών Επιχειρήσεων των ΗΠΑ, πλέει στα στενά του Σουέζ και κατευθύνεται προς τον Περσικό. Πρόκειται για το Δ/Π (δεξαμενόπλοιο) USS PONCE (LPD-15) (Landing Platform/Dock) κατασκευής 1970, που πρόσφατα ανασκευάστηκε και τώρα βρίσκεται καθ' οδόν για το χώρο τελικού προορισμού.
Επίσημες ανακοινώσεις του αμερικανικού ΠΝ μιλάνε απλά και μόνο για μια "Πλωτή Προωθημένη-Ενδιάμεση Ναυτική Βάση" (Afloat Forward Staging Base-Interim , AFSB-I) που θα έχει σαν κύριο έργο την υποστήριξη ελικοπτέρων ΜΗ-53, πλωτών μέσων και ειδικού προσωπικού, για διεξαγωγή επιχειρήσεων ναρκαλιείας στα στενά του Ορμούζ.
Όμως έγκυρα ΜΜΕ που επικαλούνται πηγές του Πενταγώνου, αναφέρουν ότι αυτό το πλοίο θα χρησιμοποιηθεί για βάση υποστήριξης επιχειρήσεων από τη θάλασσα, που διεξάγονται σε περιοχές όπου δεν είναι εφικτή η άμεση εγκατάσταση Βάσης Επιχειρήσεων στην ξηρά. Άλλωστε και πριν από 2 χρόνια, είχαν πάλι μέσα από τα ΜΜΕ ανακοινωθεί δηλώσεις Αμερικανών αξιωματούχων για τέτοιου είδους επιχειρήσεις "από τη θάλασσα".
Η ιδέα ξεκινάει στις αρχές του 2003, όταν οι επιχειρήσεις στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν ήταν ακόμη σε εξέλιξη. Θα έλεγα ότι δεν είναι καινοφανής ιδέα, αφού οι Αμερικανοί Πεζοναύτες την χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια, με τη χρήση ελικοπτεροφόρων αλλά και με τη χρήση μεγάλων μεταγωγικών πλοίων τύπου RoRo και FloFlo για την εγκατάσταση προτοποθετημένων φόρτων σε θαλάσσιες περιοχές όπου μπορούν να εξελιχθούν αμφίβιες επιχειρήσεις.
Το πολεμικό μεταγωγικό USNS Bob Hope σε αγκυροβόλιο στο λιμάνι της Σούδας |
Οι πλωτές βάσεις επιχειρήσεων εξυπηρετούν πολύ όταν πρόκειται για αμφίβιες επιχειρήσεις κατά την διάρκεια των οποίων πρέπει να "κτιστεί" δύναμη στην ξηρά από το μηδέν. Μεγάλα ποντοπόρα πλοία μεταφέρουν δυνάμεις και υλικά σ' αυτές τις βάσεις και από εκεί γίνεται μεταφορά στην ξηρά με μικρότερα σκάφη. Αποφεύγεται έτσι η ανάγκη λιμενικών εγκαταστάσεων ενώ ελαχιστοποιείται ο χρόνος αντίδρασης. Αυτό είναι και το αμερικανικό πεζοναυτικό δόγμα των θαλασσίων βάσεων για αμφίβιες επιχειρήσεις ανοικτής θάλασσας, όπως φαίνεται και σχηματικά στην παρακάτω εικόνα.
Πηγή φωτογραφίας |
Στην περίπτωση των ειδικών επιχειρήσεων, προσδίδουν ευελιξία γιατί μπορούν να μετακινούνται ανάλογα με την κατάσταση και την δυνατότητα των αεροπορικών μέσων που υποστηρίζουν. Επιπλέον επιτυγχάνεται σε υπερθετικό βαθμό, η μυστικότητα και η ασφάλεια πληροφοριών, παράγοντες σημαντικοί για την εκτέλεση ειδικών επιχειρήσεων.
Το πλοίο τύπου FloFlo MV Blue Marlin μεταφέρει το πολεμικό πλοίο USS Cole στη ναυτική βάση του, για επισκευή |
Το γιατί το Δ/Π PONCE δεν θα χρησιμοποιηθεί απλά για επιχειρήσεις ναρκαλιείας αλλά και για κάτι άλλο, φαίνεται από τις προδιαγραφές που πρέπει να έχει:
- Ενδιαίτηση για 370 άτομα
- Προμήθειες πάσης φύσεως, διάρκειας 14 ημερών. Το πλοίο θα λειτουργεί 24/7
- 4 χώρους συσκέψεων-τηλεδιασκέψεων χωρητικότητας 25 ατόμων ο καθένας
- Κέντρο επιχειρήσεων χωρητικότητας 20 ατόμων
- Εκτεταμένες εγκαταστάσεις και μέσα επικοινωνιών για διεθνείς επικοινωνίες
- Εκτεταμένες διευκολύνσεις για επισκευές, συντήρηση, πρόσδεση και ανεφοδιασμό ταχύπλοων σκαφών όπως:
- 2 ταχύπλοων σκαφών τύπου CB90H
- 4 φουσκωτών ελαστικών λέμβων τύπου MK5 ZODIAC
- 2 επτάμετρων ταχυπλόων σκαφών σκληρής καρίνας τύπου RHIBS
- 2 Γερανούς ανυψωτικής ικανότητας 10 και 5 τόνων αντίστοιχα και με ειδικές δυνατότητες μεταφοράς φορτίου από την επιφάνεια της θάλασσας και τ' αμπάρια του πλοίου ο πρώτος και μεταφορά υλικών στην περιοχή συντήρησης ελικοπτέρων ο δεύτερος
- Κατάστρωμα ελικοπτέρων με δυνατότητα υποδοχής 4 ελικοπτέρων τύπου CH 53
- Επιπρόσθετος χώρος ανοικτού καταστρώματος 30 επί 30 μέτρα σαν χώρος αναμονής σε συνέχεια του καταστρώματος ελικοπτέρων
- Χώρος συντήρησης ελικοπτέρων 30 επί 40 μέτρα στον οποίο θα έχει πρόσβαση ο γερανός των 5 τόνων
- Δεξαμενή καυσίμων 10.000 γαλονίων με δύο σταθμούς τροφοδοσίας στο κατάστρωμα ελικοπτέρων και ένα στο χώρο αναμονής
Το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό, κινείται γοργά στην δημιουργία πλωτών βάσεων επιχειρήσεων ή όπως τις αναφέρουν "Πλωτών Αποβατικών Πλατφορμών" (Mobile Landing Platforms, MLPs) πολλαπλού ρόλου, δηλαδή διακλαδικών επιχειρήσεων και σχεδιάζεται η κατασκευή 4 τέτοιων βάσεων (μέχρι το 2014 το πρώτο και το 2018 το τρίτο) σε συνεργασία με πολιτικές εταιρείες που έχουν αναλάβει το τεράστιο αυτό έργο, με το αζημίωτο φυσικά! Κοντά στο 1 δισ. δολάρια θα κοστίζει το κάθε καράβι.
Θα έχουν όμως τεράστιες δυνατότητες:
- Εκτόπισμα 34.500 τόνων μήκος 255 μέτρα και πλάτος 50 μέτρων
- Ταχύτητα 20 κόμβων
- Αυτοδυναμία πλεύσης 9.000 μίλια
- Αυτάρκεια εφοδίων ενός μηνός
- Χώρους ενδιαίτησης 500 έως1000 ατόμων
- Νοσοκομειακές εγκαταστάσεις
- Συνεργεία συντήρησης
- Καταστρώματα αεροσκαφών κάθετης απογείωσης και ελικοπτέρων
Τα σκάφη αυτά θ' ανήκουν στην Ναυτική Διοίκηση Μεταγωγικών Σκαφών και θα ενεργούν επ' ωφελεία του ΠΝ αλλά και μεγάλων διακλαδικών διοικήσεων, όπως για παράδειγμα της CENTCOM, που ζητούσε επίμονα μια τέτοια βάση στο κρίσιμο χώρο του Περσικού κόλπου.
Ψηφιακό μοντέλο MLP με χώρους για την μεταφορά αεροστρώμνων τύπου LCAC οχημάτων υλικού και προσωπικού |
Οι μελέτες που έχουν ήδη υποβάλει μεγάλες εταιρείες κατασκευών, εκμεταλλεύονται την τεχνογνωσία που υπάρχει στην εμπορική ναυτιλία σε χρήση Πλωτών πλατφορμών τύπου FloFlo.
Το Δ/Π PONCE είναι μια ενδιάμεση λύση όχι χρονικά, αλλά τεχνολογικά θα έλεγα, χωρίς όμως να υστερεί στις επιχειρησιακές δυνατότητες που απαιτούνται για τον έλεγχο και τη διοίκηση ειδικών επιχειρήσεων. Το αμερικανικό ΠΝ ζήτησε από τις αρχές του χρόνου εθελοντές για να υπηρετήσουν εκεί! Δεν ξέρω αν είναι κάτι συνηθισμένο ή όχι, αλλά μάλλον θα το θεωρούν "δυσμενή φρουρά"
Παρακάτω δείτε ένα βίντεο στο οποίο ενδιαφερόμενη εταιρεία κατασκευής παρουσιάζει το δικό της μοντέλο. Δίνει μια πολύ καλή εικόνα του τι σημαίνει Πλωτή Βάση Επιχειρήσεων
Ανιχνευτής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας, στα πλαίσια της ευγένειας και της ευπρέπειας.